Vervanging Centrale Keuken bombardement 1 juni 1942

Op maandag 1 juni 1942 meldde de Inspectie van de Luchtbeschermingsdienst dat de centrale keuken te Vlissingen ernstig was beschadigd ten gevolge van het bombardement.

Om er voor te zorgen dat de voedsel voorziening niet zou stagneren werd het personeel van de technische sectie van de afdeling Centrale Keukens, het personeel van de rijdende keuken , en de chef-kok van de Fabriekskeuken te Rijswijk gewaarschuwd. Het was van groot belang dat de rijdende keuken die op dat moment in Rijswijk stond zo spoedig mogelijk naar Vlissingen zou vertrekken.

Ondertussen werden er verschillende telefoontjes gepleegd met Vlissingen om een idee te krijgen van de schade. Doden en gewonden waren er gelukkig niet te betreuren maar de keuken was volkomen onbruikbaar ten gevolge van een voltreffer.

In de vroege dinsdagochtend werd vastgesteld dat de volgende apparaten naar Vlissingen zouden moeten worden vervoerd ;

1 wagen met stoomopwekker
1 wagen met kookketels
1 wagen met schoonmaak machines en spoelbakken.

Met deze combinatie zou in 1 keer ruim 1400 liter voedsel worden klaargemaakt.

Rond 6.30 vertrok het konvooi richting Vlissingen.

Schade Centrale Keuken

Flak afweer

Een aantal ambtenaren van het Rijksbureau Voedselvoorziening zijn vooruit gereisd om alvast wat zaken in Vlissingen te regelen. Rond 11:00 kwamen zij in Vlissingen aan en na het in kaart brengen van de schade gingen zij opzoek naar de heer Soerewijn. De heer Soerewijn, leider van de keuken werd na lang zoeken gevonden. Hij stond bij het Rijksbureau Voedselvoorziening al niet zo goed bekend om zijn inzet. Dit werd gelijk versterkt door de slappe indruk die hij maakte en het ontbreken van enige vorm van initiatief.

Samen met de directeur van Sociale zaken werd een nieuwe lokatie gevonden waar de rijdende keuken geplaatst zou worden.

Ondertussen hadden zich ook twee Duitse ambtenaren zich bij de keuken gemeld en zij hadden aangegeven dat er zo snel mogelijk moest worden gestart met de bouw van een nieuwe keuken. Daarbij gaven ze toestemming tot de komst van de rijdende keuken.

Rond de klok van 15:00 besloot men het konvooi tegemoet te reizen. Twee uur later trof men het konvooi aan in Bergen Op Zoom. Het personeel van de rijdende keuken was doodvermoeid door de zware arbeid die men heeft moeten verrichten. Ze hadden twee dagen en een nacht gewerkt om het konvooi gaande te houden. Het konvooi reisde zeer langzaam omdat de wagens op generatoren rijden en niet op benzine. Hierdoor lag de gemiddelde snelheid op zo’n 10 kilometer per uur. Daarbij moesten er ook 10 lekke banden worden gewisseld waarbij de zware aanhangers iedere keer weer gelift moesten worden.

Besloten werd om tot 22:00 te rusten en in de nacht te reizen. De wegen zijn dan koeler en hopelijk zou hierdoor de kans op springende banden verkleind worden.

Woensdag 3 juni ( in het verslag staat dinsdag 2 juni maar dit kan niet kloppen gezien de reistijd van 23 uur ) om 6 uur in de ochtend arriveert de rijdende keuken in Vlissingen en kan gelijk in gebruik worden genomen.

Door het vlotte optreden was de keukenvoeding slechts 1 dag gestagneerd geweest.

Reeds op 3 Juni werd door bemiddeling van het Rijksbureau voor de Voedselvoorziening in Oorlogstijd, alhier een rijdende keuken gestationeerd, die tot 7 Juli d.a.v. in bedrijf bleef. Op 8 Juli werd de Centrale Keuken overgenomen door de K.M. „de Schelde”, die ook de bereiding verzorgde voor het voedsel t.b.v. de burgerbevolking en de schoolvoeding.
bron : Gemeentearchief Vlissingen

Bron : Nationaal Archief : 2.11.30.06  inv. 93
Overige Foto’s eigen archief / bron onbekend

Gerelateerde berichten
Filter by
Post Page
Tweede Wereldoorlog
Sort by

5 Reacties

  1. Wij woonden in Rotterdam gezin moeder 4 kinderen Vader opgepakt razzia noemde het gaarkeuken suikerbieten en kool soms was er niets en konden we met een lege maag terug.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.