Infatuate – de voorbereiding –

Over de bevrijding van Walcheren ( Operation Infatuate ) zijn uitstekende boeken verschenen waarin het bombarderen van de dijken staat beschreven. Op mijn blog ga ik deze boeken niet naschrijven, maar maak ik wel gebruik van dezelfde bronnen die ik vanuit Engeland in mijn bezit heb gekregen. In dit artikel wil ik een klein aantal fragmenten van deze documenten laten zien en het verhaal wat er bijhoort.

Het voor mij meest interessante fragment staat onderaan dit artikel. Dit ben ik niet eerder (of ik moet er overheen gelezen hebben ) tegen gekomen in de boeken.


 

Op de eerste dag van oktober geeft de supreme commander toestemming om de dijken te gaan bombarderen en zo het eiland Walcheren onder water te zetten.

Op het hoofdkwartier van het Canadese leger wordt eind september 1944 de conclusie getrokken dat het laten overstromen van Walcheren vele, in militair opzicht voordelen zou opleveren.

26 Oktober 1944 worden de Marine orders vrijgegeven voor operatie Infatuate I ( Vlissingen ) en Infatuate II ( Westkapelle ).  – ik richt mij verder alleen op Infatuate I –

Het betreft een aanval op Vlissingen in de vroege uren van 1 november, een aanval die uitgevoerd zal worden door Commando’s. Hierna zal de versterking bestaan uit leden van de Mountain Brigade die opereren onder commando van 52nd. Divisie (155h brigade). Het commando zal gevoerd worden door Kapitein Pugsley, en als reserve commandant is aangewezen kapitein Maud. Door ziekte van Pugsley zal kapitein Maud het commando voeren.

De Commando’s en de daarop volgende eenheden worden aan land gebracht door gebruik te maken van Landing Craft Assault vaartuigen (LCA). De eerste 2 LCA groepen komen op 30 oktober aan in Breskens en in de vroege ochtend van 31 oktober de tweede groep LCA’s.

Nadat de LCA’s de troepen volgens schema aan land hebben gezet verlaten zij het landingsstrand en keren terug naar Breskens waar ze opnieuw ingezet zullen worden voor transport over de Westerschelde.

Deze ‘veerboot’ dienst zal voor tenminste 7 dagen onderhouden worden om troepen en materiaal over te zetten.

DSCF0004

 

D-Day Air Support     – 27 oktober 1944 –

Voordat de eerste Commando’s aan land gaan zal er eerst een zwaar bombardement worden uitgevoerd op de verdedigingswerken gelegen in de smalle kuststrook van Vlissingen (en dus een klein deel van de stad ). Aangezien de landing plaats zal vinden in de vroege ochtenduren moet het bombardement door de RAF in het donker worden uitgevoerd. Ook bestaat de kans dat de vliegtuigen de taak niet kunnen uitvoeren ten gevolge van slecht weer. Artillerie wat zich bevind in Breskens zal de aanval ondersteunen indien dit nodig is.

De laatste bommen zullen vallen om 5.30u, vlak voor de eerste aanvalsgolf.

De RAF stelt dat men niet kan en mag verwachten dat door bombardementen de gehele  Duitse verdediging uitgeschakeld zal zijn. De kans bestaat dat de verdediging sneller weer ‘ tot leven ‘ zal komen dan gehoopt.

Indien noodzakelijk zal de RAF nogmaals bombarderen, maar VOOR 5.30u op 1 november 1944.

 

Area Bombing at Flushing – 29 oktober 1944 –

Tijdens een stafoverleg kwam wederom het verzoek om zware bombardementen uit te voeren op Vlissingen. Na een discussie tussen Air Marshal Cunningham en de Canadezen sprak de Deputy Supreme Commander zijn veto uit over de inzet van bommenwerpers gedurende de nacht.

Vlissingen is een moeilijk doel om s’ nachts te bombarderen, een pin-point aanval is onmogelijk om goed ten uitvoer te brengen. De kans is groot dat de bommen verspreidt neer gaan komen. Voor een stad als Vlissingen zou dit de totale vernietiging betekenen” ,  Air Commodore Dickens.

 Van SHAEF aan RAF BOMBER COMMAND – 30 oktober 1944 –

Een inkomend bericht afkomstig van  Supreme Headquarters Allied Expeditionary Force (afgekort als SHAEF), het hoofdkwartier van het opperbevel van de geallieerde in Noordwest-Europa.

Plan Infatuate I is aangepast : geen bombardement op Vlissingen.

DSCF0001 kopie

De opbouw van de landingsvaartuigen bestaat uit :

  1. De eerste aanvalsgolf
  2. De versterkingen
  3. Opbouw van de troepenmacht

In zijn totaliteit bestaat deze 3 hoofdgroepen uit 6 kleinere groepen die op hun beurt weer bestaan uit verschillende eenheden. Deze eenheden bestaan dan ook weer uit verschillende LCA’s.

  • De aanvalsgolf bestaat uit :
    • 2 groepen :
      • 5 eenheden :
        • 22 vaartuigen
  • De versterking bestaat uit :
    • 1 groep :
      • 4 eenheden :
        • 20 vaartuigen
  • Opbouw :
    • 3 groepen :
      • 3 eenheden
        • 15 vaartuigen

De eenheiden die behoren tot de aanvalsgolf  hebben verschillende taken zoals het verwijderen van explosieven, communicatie opzetten, landingsstrand markeren en het gebied te beveiligen.

Pas in de opbouwgroep komen de zwaardere wapens zoals mortieren aan land.

DSCF0007

 De eerste twee eenheden van de aanvalsgolf gaan vroeg in de ochtend om 4.30u aan boord van hun LCA’s met de bedoeling om 5.00u de haven van Breskens te verlaten. Na een korte overtocht hebben ze een ’touch down’ om 5.45u.

De volgende eenheden van deze aanvalsgroep verlaten de haven van Breskens om 5.40, 5.45 en 5.50u en zullen aan land komen respectievelijk om 6.25, 6.30 en 6.35u.

De versterking gaat een uur later aan boord en de eerste varen om 6.40u Vlissingen tegemoet om vanaf 7.25u voet te zetten op Vlissingse bodem.

Een uur later herhaalt dit zich met de opbouwgroep.

DSCF0008

 

Gerelateerde berichten
Verfijn zoekopdracht
Post Page
Tweede Wereldoorlog Infatuate Gangenstelsel Verzet oorlogsherinnering
Sort by
Nieuwsbrief