Aan sommige verdedigingswerken en gebouwen binnen de vesting moeten ook herstelwerkzaamheden gebeuren merkt de inspecteur op.

Om de Westerhaven af te sluiten dient hier een nieuwe ketting aangebracht te worden. Aan deze ketting worden verticale kettingen geplaatst zodat er geen sloepen onderdoor kunnen varen bij een lage waterstand. De ketting wordt bevestigd tussen beide paalhoofden..

Een aantal kazematten gelegen in Bastion 11 zijn in slechte staat en sommige zijn gedeeltelijk ingestort. Herstel is, zoals al vaak voorgesteld, zeer noodzakelijk.

1: bakkerij
2: wachthuis

De toren in de dijkpost voor Bastion 8 moet ook herstelwerkzaamheden ondergaan om deze toren weer een defensieve functie te geven.

De kazemat gelegen tussen Bastion 7 en 8, wat wel bomvrij is, dient voorzien te worden van een houten vloer zodat het bruikbaar is als buskruitmagazijn.

Het kazematje ten oosten van de Marinehaven dient als tijdelijk wachthuisje ingericht te worden, bomvrij maken gaat niet lukken. Op deze wijze is er nog enigszins toezicht op deze toegang.

Naast het bovenstaande dient ook de kogelgloeioven  groot herstel te ondergaan. Een kogelgloeioven wordt gebruikt om de kanonskogels gloeiend heet te maken zodat ze na het afvuren brand  veroorzaken in bijvoorbeeld een zeilschip.

Verder dienen deuren ,ramen, buskruitmagazijnen en de poternes  geblindeerd te worden. Dit zal mogelijk zijn mits het hout bij de Marine te verkrijgen is. Met geblindeerd bedoelt men dat het object min of meer bestand is tegen brand nadat het geraakt is door een kanonskogel. Dit kan bereikt worden door het te bedekken met aarde, maar ook door er houten planken schuin tegenaan te zetten.

 

De bestraten dam gelegen in de voorgracht voor de Rammekenspoort moet net als bij de Duinpoort onderbroken worden.  Hier zal dan ook een uitneembare houten brug komen, alsmede een tamboer en wachthuisje.

Tamboer : kleine verdedigbare versterking , buiten de omwalling gelegen wat dient tot direct verdediging van een toegang.

Ten slotte wordt nog aanbevolen alle wapenplaatsen van palissaden te voorzien, alsmede ook de dijkpost voor Bastion 8. De muur tussen Bastion 8 en 9 dient te worden voorzien van schuin geplaatste aangepunte palen om beklimming te voorkomen. Dit dient ook te gebeuren aan de rechterkant van Bastion 1. Bij laag water is de muur zeer makkelijk te benaderen.

De gemetselde poterne gelegen in de muur tussen Bastion 9 – 10, genaamd de Marinepoort is in zeer slechte staat. Het is al meerdere malen voorgesteld om deze te vernieuwen. Een mogelijkheid is om een coupure ( doorsnijding van een vestingwal ) te maken zodat deze poterne ook geschikt gemaakt kan worden als huisvesting van troepen. Dit is zeer noodzakelijk.
Onder : dwarsdoorsnede van de betreffende poterne

Belangrijk is om manschappen onder te brengen in bomvrije vertrekken. Het is de bedoeling om ongeveer 1500 man bomvrij onderdak te bieden.

  1. Aanpassingen van de beneden verdieping van het nieuwe arsenaal zodat er hier 500 man ondergebracht kunnen worden.
  2. In de bomvrije kazerne +/- 900 man, in de poternes en kazematten +/- 100 man .
  3. De kazematten onder Bastion 11, met uitzondering van de bakkerij en het wachthuis, zou tot magazijn  kunnen gaan dienen.
  4. De bovenverdieping van het Marine Arsenaal kan gedeeltelijk ingericht worden als logement.

Het in het dok aanwezige linieschip “ de Koning Der Nederlanden “ zou zeer doelmatig ingericht kunnen worden als hospitaal. Het schip moet dan wel geblindeerd worden zodat het bij een eventueel bombardement te vrijwaren is van brand.

afbeelding links : de Koning Der Nederlanden in het dok – 1836-

2 Reacties

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.