In de jaren 1958 tot en met 1960 werden de eerste aanpassingen gedaan aan de zeewering.

Maar daar was het nog niet mee klaar. De zeewering moet versterkt worden zodat een superstorm weerstaan kon worden.

Er kwamen plannen om de zeewering te slopen en te vervangen door een geheel nieuwe muur in een diep gefundeerde L-muur. Of de muur tot halve hoogte te slopen en opnieuw op te bouwen uit een deels betonnen constructie.

De eerste twee plannen haalde het niet omdat hiermee het historische karakter geheel zou verdwijnen.

IMG_2768Het derde plan bestond uit het idee, wat uiteindelijk ook is gedaan, om de bovenzijde te verwijderen en te vervangen door een bredere bovenkant ( een ezelsrug voor de kenners ).

Naast deze nieuwe bovenzijde zou er achter de zeekering een nieuwe ‘muur’ worden geplaatst.

 

En nu komen we daar waar ik echt naar toe wil : de gangen.

Tijdens deze werkzaamheden die begin jaren 80 van de vorige eeuw deed men de ontdekking van delen van gangen .

Gelukkig heeft men de moeite genomen, of men was het verplicht hier melding van te maken.

IMG_2772Voordat de werkzaamheden verder gingen zijn de gangen ingetekend. Op sommige plekken is de damwand geheel of gedeelte door de gang heen geslagen. Of de gang kwam tussen de zeemuur en de damwand te liggen.

In ieder geval zijn de gangen (zover ik het na kan gaan ) niet meer echt aanwezig. Ze zijn gesloopt en/of opgevuld. Dit alles met toestemming van monumentenzorg.

IMG_2773Zie ook : rapport-ondergrondse-gangen-boulevard-bankert
blz 7

Volgende keer : zijn de gangen Duits ?

Gerelateerde berichten
Filter by
Post Page
Gangenstelsel Gevangentoren / Westpoort Boulevard de Ruyter
Sort by

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.